יום שני, 25 במאי 2015

חשיבותו של עורך הדין לשון הרע

למילה המדוברת או הכתובה כוח רב. ביכולתן של מילים לעודד, להעביר מסרים שונים, להשפיע ולעורר דיונים אך כמו כן, הן יכולות גם לפגוע בכבודו של אדם ובמילים אחרות, להוות לשון הרע. ההתייחסות ללשון הרע מוזכרת עוד בתקופת המקרא והיא נחשבת כעבירה פלילית או אזרחית לכל עניין ודבר. להלן נקודת המבט המשפטית ללשון הרע ותפקידו של עורך הדין בתחום זה. 

לשון הרע - הגדרה

פגיעה בכבודו של אדם או קבוצה ע"י יחיד או רבים במדיות השונות מהווה עבירת לשון הרע. כמובן, שלא כל הערה שנזרקת לכיוונו של אדם אחר תיחשב לעבירה, שכן על הפגיעה להתרחש בפומבי, בין אם באופן פיזי או תקשורתי אחר ובנוכחות של לפחות עוד אדם אחד, מעבר לזה שהושמץ. כאשר מדובר בלשון הרע על האמירה הפוגעת להיות כזו שבהכרח אינה נכונה. במידה ומדובר בעובדה גמורה, בדרך כלל אין מדובר בלשון הרע אך ניתן לייחס לה עלבון ברבים ועוד עבירות כאלו ואחרות.

מדיות שונות שנותנות במה ללשון הרע

פגיעה פומבית יכולה להתבצע במסגרת של קבוצות קטנות אך המקרה השכיח יותר הוא במדיות ההמוניות יותר. ולמשל, מקרי לשון הרע נפוצים ביותר בראיונות ברדיו ובטלוויזיה, כנסים למיניהם וכמובן באינטרנט (טוקבקים, כתבות) וברשת הפייסבוק הפופולארית. בעידן המודרני קל ביותר להיסחף אחר תחושות הלב ולהגיב ביתר שאת והדבר מתבטא היטב בעולם הווירטואלי של האינטרנט. מסיבה זו מקרי לשון הרע הופכים להיות שכיחים יותר בימינו ואינספור תביעות מגיעות לדיונים בבתי המשפט.

תפקידו של עורך הדין

עורך דין שמתמחה בלשון הרע עומד לצד מרשיו במספר חזיתות. ראשית כל, על עורך הדין לקבוע עם מרשו לאיזה כיוון לקחת את התביעה – לצד האזרחי או הפלילי. כאשר פונים למסגרת האזרחית, אין צורך להוכיח את הנזק שנגרם בעקבות ההשמצה בפומבי וסכומי התביעה אינם עולים על 50,000 שקלים. לשון הרע בצורתה הפלילית כבר יכולה להיות מאופיינת בסכומי פיצויים גדולים ביותר ועד למאסר, כתלות בחומרת הנזק שמוכח. משוכות רבות עומדות בפני עורך הדין בעולם משפטי סבוך זה כגון הוכחת חומרת הנזק, הוכחת הנאמר כפוגע במתכוון ולא כסאטירה או מידע עובדתי ובמיוחד כאשר המושמץ הינו בעל עבר מפוקפק מראש. מסיבה זו יש לפנות אל עורך דין מקצועי ובעל ניסיון בתחום, קל וחומר במקרים שכאלו בעולם האינטרנט, שנחשב לתחום חדש ומתפתח תמידית.

אין תגובות:

הוסף רשומת תגובה